(03)-8171-500 OŠ Šmarje pri Jelšah, Vegova ulica 26, 3240 Šmarje pri Jelšah info@os-smarje.si
Select Page

V soboto, 27. 1. 2018, je potekala delavnica na temo mikrobiologije, katero je vodil dr. Miha Avberšek s podjetja Avberšek mikrobiologija. Druženje je bilo razdeljeno v več sklopov, v katerih so učenci spoznavali mikroskopsko majhna bitja in njihov pomen za naše življenje. V uvodu smo spoznavali časovnico razumevanja obstoja mikroorganizmov ter razvoj pripomočkov za odkrivanje nam s prostim očesom nevidnega sveta. Preko slikovnega materiala smo si oblikovali predstavo o velikosti bakterij in virusov. Na primerih nam je dr. Avguštin ponazoril pogostost pojavljanja mikroorganizmov v našem telesu in naši okolici. Tako smo spoznali, da pridelavo mnogih živil in pijač omogočajo ravno mikroorganizmi (npr: peka kruha, pridelava vina, piva, mlečnih in mesnih izdelkov,…). Izvedeli smo, da so številni mikroorganizmi sposobni živeti v ekstremnih okoljih kot so alkalna jezera v Afriki (flamingovci, ki se hranijo s temi mikroorganizmi, so zato obarvani rožnato), rudniških vodah, v skalah globoko pod površjem Zemlje ter v okoljih z visokim radioaktivnim sevanjem.

Eksperimentalno delo z mikroorganizmi smo izvedli v dveh delih. Najprej so učenci izvedli poskus imenovan kvasne bombice, kjer smo uporabljaji kvasovke za pripravo pokajočih epic. Učenci so odmerjali raztopino sladkorja in suspenzije kvasovk ter spremljali hitrost odpiranja epic. Pri tem so se urili v natančnosti ekperimentiranja in se zraven zabavali.

Natančno eksperimetiranje mladih mikrobiologov.

Drugi del je bil namenjen pripravi bakterijskih preparatov s tehniko barvanja po Gramu. Bakterije so namreč brezbarvne in jih je potrebno za opazovanje pod mikroskopom pod 1000 – kratno povečavo pobarvati. Učenci so si samostojno pripravili preparate. Najprej so na objektno stekelce nanesli opazovan vzorec bakterij iz jogurta, kisle repe, probiotične bakterije iz prehranskega dopolnila ter bakterije iz zraka, ki so zrasle na gojišču.

Nanašanje vzorca iz gojišča na objektno stekelce.

Sledilo je fiksiranje vzorca nad plamenov gorilnika in barvanje z barvilom kristal vijolično.

  

Fiksiranje vzorca nad plamenom in barvanje vzorca z barvilom kristal vijolično.

Nato so dodali jodovico, ki spremeni barvilo kristal vijolično v kristalčke. Z izpiranjem vzorca s kislim acetonom smo kristalčke kristal vijoličnega odstranili iz Gram + bakterij.

Izpiranje barvil z vzorca bakterij.

Gram + bakterije smo obarvali z barvilom safraninom v rdeče. Po tej tehniki smo dobili v vzorcu vijolično obarvane Gram – bakterije in rdeče obarvane Gram + bakterije. Pri barvanju smo bili uspešni, kar dokazuje spodnja fotografija bakterij v vzorcu repnice.

Obarvane bakterije iz repnice pod 1000 – kratno povečavo.

Foto: Urh Kincl, 6.b

Druženje smo zaključili z zabavno igro, kjer smo dobili zapis iz DNK molekule in lego kocke. Sami smo pa morali opraviti nalogo, ki jo v celici opravljajo ribosomi. Iz aminokislin smo morali po receptu, ki je zapisan v molekuli DNK, sestaviti beljakovino. Naše delo je moralo biti natančno, kajti že najmanjša napaka je odražala veliko spremembo v  zgradbi beljakovine. Tako smo si lahko na primeru interaktivne igre predstavljali kakšen vpliv imajo lahko naključne mutacije na naše telo.

Učenci v vlogi ribosomov prebirajo recept zapisan v DNK.

Več fotografij našega druženja si lahko ogledate v spodnji galeriji.

[Galerija ni najdena]
Dostopnost